שינויים בהרגלי הלמידה

רבים מהסטודנטים נתקלים במהלך הלימודים האקדמיים בקשיים בתפקוד הלימודי ובתחושות מתח וחרדה לפני ובמהלך המבחנים. הרקע לקשיים אלו נובע לעיתים ממחסור באסטרטגיות למידה או הרגלי למידה לקויים. חסכים מסוג זה עלולים לפגום בהישגים הלימודיים, ברמת המוטיבציה ולהוביל לדחייה של המטלות הלימודיות. לעיתים קרובות אנו מוצאים קשר בין חסכים אלו לליקויי למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז.

מהן בעצם אסטרטגיות למידה?

אסטרטגיות למידה הן הדרכים בהן אתם נוהגים לקרוא ולסכם טקסטים, ללמוד למבחנים, להתנהל בזמן ההרצאות ( מקשיבים ומסכמים או בוהים בחלון ומבריזים) ובעיקר הדרך בה אתם מארגנים את הזמן שלכם במהלך שנת הלימודים האקדמית.
ברוב בתי הספר לא מלמדים אסטרטגיות למידה וכל תלמיד נאלץ לפתח אסטרטגיות משל עצמו בהתאם לנטיותיו האישיות או לכלים שקיבל בסביבתו הקרובה. לא פעם, אסטרטגיות הלמידה שבהן אנו רגילים להשתמש אינן המתאימות ביותר עבורנו ואינן מסייעות לנו לממש את פוטנציאל הלמידה שלנו.
חשוב לדעת שלא לכולם מתאימות אותן אסטרטגיות וכי יש הבדלים רבים בין אדם לאדם.
כדי לבדוק האם אתם לומדים בכיוון הנכון שאלו את עצמכם מספר שאלות:
איך אני לומד למבחנים? באילו שעות אני מרוכז? האם קל לי יותר ללמוד לבד או עם אחרים? מה מניע אותי ללמוד ולעמוד בזמנים? האם אני קולט טוב יותר בדרך השמיעה או בדרך הקריאה?.
לאחר שתשאלו את השאלות הללו נסו לחפש אחר התשובות שיובילו לפתרונות מתאימים עבורכם ליצירת סביבת לימודים מתאימה. חשוב להיות יצירתיים ופתוחים בשעה שמעלים פתרונות למידה ובעיקר לאזור אומץ ולהתנסות בשינוי של הרגלי הלמידה. למשל, אם אתם נוהגים ללמוד עם חבר מסוים ללימודים ואתם מגלים שבעצם אתם לא ממש לומדים ויותר מפטפטים, יתכן שתעדיפו ללמוד לבד. או אם אתם לא "טיפוסים של בוקר" עדיף להירשם לקורסים בצהריים וללמוד בשעות הערב בבית.
חשוב לזכור ששינויים בהרגלי הלמידה הם דבר מפחיד שדורש זמן והתנסות עד שחשים ביטחון בהרגל החדש.